web widgets

Tuesday, April 7, 2015

Kritis Peringkat Rendah

 Terdapat lima contoh pemikiran kritis peringkat rendah, iaitu :


Membanding dan membeza


Definisi : Meneliti pelbagai persamaan dan perbezaan antara dua objek, peristiwa, idea berdasarkan aspek-aspek tertentu.

Tujuan :
  • mempelajari dua atau lebih sesuatu perihal secara serentak
  • memahami sesuatu perihal dengan lebih jelas
  • membantu dalam membuat keputusan yang bijak
  • mengklasifikasi data
  • membuat generalisasi dan membina konsep
Langkah penggunaan :
  • Perhatikan dan beri perhatian kepada satu atau beberapa objek
  • Kenal pasti satu daripada ciri objek tersebut
  • Tentukan sama ada objek lain mempunyai ciri yang sama
  • Nyatakan ciri sama ada mempunyai persamaan atau perbezaan

M
engkategori / membuat klasifikasi


Definisi : Mengumpulkan maklumat dalam kumpulan atau kelas tertentu mengikut ciri sepunya.

Tujuan :
  • Mengesan ciri sepunya
  • Menyusun mengikut ciri
  • Memudahkan pencarian maklumat 
  • Menerang mengikut kategori
  • Membuat analisis atau merangka untuk penulisan


Langkah penggunaan :
  • Tumpukan perhatian kepada item atau kosep secara menyeluruh 
  • Kenal pasti ciri

Menganalisis


Definisi : Mengolah maklumat dengan menghuraikannya kepada bahagian yang lebih kecil bagi memahami sesuatu konsep atau peristiwa serta mencari makna tersirat.

Tujuan :
  • Mengenali bahagian-bahagian yang berkaitan
  • Memahami hubung kait antara bahagian dengan bahagian yang lain
  • Mengenali prinsip yang terlibat


Langkah penggunaan :
  • Tentukan pendapat atau kenyataan
  • Cari andaian yang tersirat, huraikannya kepada ciri yang lebih terperinci
  • Merenung semula pendapat atau andaian 
  • Membuat pernyataanyang telah diperbaiki dengan sokongan fakta


Menerang dan memberi alasan

Definisi : Menggunakan minda untuk mengkaji dan menjelaskan sebab dan kejadian berdasarkan alasan dan bukti yang munasabah.

Tujuan :
·        Mencari pelbagai punca alasan sesuatu perkara berlaku
·        Memberi sebab sebenar bagi mengesahkan kemungkinan


Menyusun ikut susunan

Definisi : Keupayaan mengatur pekara mengikut susunan atau urutan yang betul.

Tujuan :
  • Memilih susunan yang sesuai mengikut keutamaan dan tujuan
  • Memudahkan cara penyimpanan dan pemerolehan maklumat


Langkah penggunaan :
  • Menentukan maklumat
  • Mengambil satu item sebagai asas
  • Mengambil item yang lain dan membandingkan dengan item sama ada lebih dekat atau lebih jauh kepada matlamat
  • Sekiranya lebih dekat kepada matlamat, letakkan di atas item asas, begitu juga sebaliknya.
  • Ulang semula langkah

No comments:

Post a Comment